Get Rich Quick Scheme

Get Rich Quick Scheme
Skema cepat kaya merupakan skema di mana sejumlah uang akan disimpan atau diinvestasikan ke penyelenggara dengan janji dan persyaratan bahwa uang deposit tersebut akan dikembalikan kembali dengan keuntungan, biasanya lebih tinggi dari apa yang diberikan oleh lembaga keuangan resmi.

Kamis, 08 September 2011

Skema Ponzi 1 - Ponzi scheme - 庞兹骗局 - 龐茲騙局 - Páng zī piànjú

Skema Ponzi 1 - Ponzi scheme - 庞兹骗局 - 龐茲騙局 - Páng zī piànjú


Skim Ponzi

Skema Ponzi

Skim Ponzi adalah operasi pelaburan penipuan yang membabitkan pulangan (keuntungan) yang luar biasa besarnya kepada pelabur dari wang yang dibayar oleh pelabur berikutnya, dan bukannya dari pendapatan bersih yang dihasilkan dari sebarang business sebenar, yang dinamakan sempena Charles Ponzi. Sistem penipuan ini merupakan sistem yang dipakai oleh majoriti skim cepat kaya. Sifat semulajadi Sistem Ponzi, ia tidak akan kekal lama dan cuma menunggu masa untuk si penipu melarikan wang mangsa-mangsa yang tertipu.
Skema ponzi adalah operasi investasi penipuan yang melibatkan keuntungan (keuntungan) yang luar biasa besarnya kepada investor dari uang yang dibayarkan oleh investor berikutnya, dan bukan dari pendapatan bersih yang dihasilkan dari apapun bisnis nyata, yang dinamakan sempena Charles ponzi . Sistem penipuan ini merupakan sistem yang dipakai oleh mayoritas skim cepat kaya . Sifat alami Sistem ponzi, ia tidak akan kekal lama dan cuma menunggu waktu untuk si penipu melarikan uang korban yang tertipu.

 Gambaran keseluruhan

Skim Ponzi biasanya menawarkan pulangan jangka pendek yang luar biasa tinggi agar menarik pelabur baru. Pulangan tinggi yang diiklankan oleh skim Ponzi (dan dibayar) memerlukan jumlah aliran tunai yang semakin tinggi agar dapat mengekalkan skim berjalan. Sistem ini akhirnya akan gagal kerana hampir tiada atau hanya sedikit pendapatan sebenar yang terhasil daripada tunai yang diterima oleh penganjur. Bagaimanapun, skim ini sering kali diganggu oleh pihak berkuasa tempatan lama sebelum ia gagal, disebabkan skim Ponzi disyaki dan / atau penganjurnya menjual sekuriti yang tidak didaftar. (Apabila semakin ramai pelabur terbabit, kemungkinannya skim itu mendapat perhatian pihak berkuasa semakin meningkat.)
Skim ini dinamakan sempena Charles Ponzi, yang menjadi terkenal hina kerana menggunakan teknik ini selepas berhijrah dari Itali ke Amerika Syarikat pada tahun 1903. Ponzi bukanlah orang pertama mencipta skim sebegini, tetapi operasinya mengaut jumlah wang yang begitu besar sehinggakan ia menjadi terkenal diseluruh Amerika Syarikat. Hari ini skim sebegini adalah lebih rumit berbanding Ponzi, sungguhpun formula asasnya adalah serupa dan prinsip dibelakan semua skim Ponzi adalah untuk mengambil peluang dari kehilangan pertimbangan fikiran, yang timbul akibat oleh perasaan tamak.

Ikhtisar

Skema ponzi biasanya menawarkan keuntungan jangka pendek yang luar biasa tinggi agar menarik investor baru. Keuntungan tinggi yang diiklankan oleh skema ponzi (dan dibayar) membutuhkan jumlah aliran tunai yang semakin tinggi agar dapat mempertahankan skema berjalan. Sistem ini akhirnya akan gagal karena hampir tidak atau hanya sedikit pendapatan asli yang dihasilkan dari tunai yang diterima oleh penyelenggara. Namun, skema ini sering kali diganggu oleh otoritas lokal lama sebelum ia gagal, karena skema ponzi dicurigai dan / atau penganjurnya menjual sekuritas yang tidak terdaftar. (Bila semakin banyak investor terlibat, mungkin skema itu mendapat perhatian otoritas meningkat.)
Skema ini dinamakan sempena Charles ponzi , yang menjadi terkenal hina karena menggunakan teknik ini setelah hijrah dari Italia ke Amerika Serikat pada tahun 1903. Ponzi bukanlah orang pertama menciptakan skema semacam, tetapi operasinya meraup jumlah uang yang begitu besar sehingga ia menjadi terkenal di seluruh Amerika Serikat. Hari ini skema seperti ini adalah lebih rumit dibandingkan ponzi, meskipun formula dasarnya adalah serupa dan prinsip dibelakan semua skema ponzi adalah untuk mengambil kesempatan dari kehilangan pertimbangan pikiran, yang timbul akibat oleh perasaan tamak .

 Contoh andaian

Satu iklan yang menawarkan pulangan luar biasa – sebagai contoh 20% bagi kontrak 30 hari. Mekanisma terperinci bagi pulangan luar biasa ini boleh dikatakan kepada sebarang perkara yang kedengarannya bagus tetapi tidak terperinci: "perbezaan matawang sejagat", "perniagaan jangka masa hadapan - hedge futures trading", "program pelaburan pulangan tinggi", atau yang serupa dengannya.

Contoh asumsi

Satu iklan yang menawarkan keuntungan luar biasa - misalnya 20% untuk kontrak 30 hari. Mekanisme rinci untuk keuntungan luar biasa ini bisa dikatakan kepada setiap hal yang kedengarannya bagus tapi tidak rinci: "perbedaan mata uang global", "bisnis jangka depan - hedge futures trading", " program investasi hasil tinggi ", atau yang serupa dengannya.

 Gambar penjahat (mugshot) Charles ponzi
Tanpa sebarang bukti rekod pelaburan, hanya sedikit pelabur terpikat, biasanya bagi jumlah kecil (katakan $5,000). Terbukti, 30 hari kemudian, pelabur menerima $6,000 – pelaburan asal tambah 20% pulangan ($1,000). Pada titik ini, rasa tamak haloba mengatasi kewarasan: pelabur akan melabur lebih banyak wang, dan, berita mula tersebar, pelabur lain mengambil "peluang" untuk turut sama melabur. Semakin ramai melabur, dan melihat pelaburan mereka menghasilkan pulangan yang besar.Realiti sebenar skim ini adalah "pulangan" bagi pelabur awal dibayar dari tunai pelaburan baru yang masuk, bukannya dari keuntungan. Tidak terdapat "perbezaan matawang sejagat", "perniagaan jangka masa hadapan - hedge futures trading", "program pelaburan pulangan tinggi" yang sebenarnya berlaku. Sebaliknya, apabila Pelabur D membayar wang, wang tersebut tersedia bagi membayar "keuntungan" kepada pelabur A, B, dan C. Apabila Pelabur X, Y, dan Z membuat pelaburan, wang tersebut tersedia untuk membayar "keuntungan" kepada Pelabur A sehingga W.
Tanpa bukti catatan investasi, hanya sedikit investor terpikat, biasanya untuk jumlah kecil (katakan $ 5.000). Terbukti, 30 hari kemudian, investor menerima $ 6.000 - investasi asal tambah 20% keuntungan ($ 1.000). Pada titik ini, rasa tamak haloba mengatasi kewarasan: investor akan berinvestasi lebih banyak uang, dan, berita mulai tersebar, investor lain mengambil "kesempatan" untuk turut sama berinvestasi. Semakin banyak berinvestasi, dan melihat investasi mereka menghasilkan keuntungan yang besar.
Realitas skema ini adalah "keuntungan" untuk investor awal dibayar dari tunai investasi baru yang masuk, bukan dari keuntungan. Tidak ada "perbedaan mata uang global", "bisnis jangka depan - hedge futures trading", " program investasi hasil tinggi "yang sebenarnya terjadi. Sebaliknya, ketika Investor D membayar uang, uang tersebut tersedia untuk membayar "keuntungan" kepada investor A, B, dan C. Bila Investor X, Y, dan Z membuat investasi, uang tersebut tersedia untuk membayar "keuntungan" kepada Investor A sampai W.
Satu sebab skim ini berjalan begitu baik adalah pelabur awal – mereka yang sebenarnya mendapat pulangan besar – biasanya melabur kembali (mengekalkan) wang mereka dalam skim tersebut (kerana, ia sebenarnya memberi pulangan yang jauh lebih baik dari sebarang pelaburan lain). Dengan itu mereka yang mengurus skim ini tidak perlu membayar banyak (bersih) – mereka hanya perlu menghantar penyata kepada pelabur yang menunjukkan berapa banyak pelabur tersebut telah dapat dengan menyimpan dalam apa yang kelihatannya tempat yang baik untuk mendapatkan pulangan yang tinggi.Masaalahnya adalah pada satu ketika salah satu dari tiga perkara akan berlaku: (a) Penaja akan hilang, mengambil kesemua wang pelaburan (tolak yang telah dibayar) bersama mereka; (b) skim akan gagal akibat terlalu besar, apabila pelaburan menjadi perlahan dan penaja mulai menghadapai masaalah membayar pulangan yang dijanjikan (dan apabila mereka menghadapai masaalah, berita tersebar, dan lebih ramai orang meminta wang mereka); atau (c) skim ini terdedah, kerana apabila pihak berkuasa mulai memeriksa rekod perakaunan yang didakwa enterprise, mereka mendapati bahawa kebanyakan "aset" yang sepatutnya ada, sebenarnya tiada.
Satu sebab skema ini berjalan begitu baik adalah investor awal - mereka yang sebenarnya mendapat keuntungan besar - biasanya menginvestasikan kembali (mempertahankan) uang mereka dalam skema tersebut (karena, ia sebenarnya memberikan keuntungan yang jauh lebih baik dari apapun investasi lain). Dengan itu mereka yang mengelola skema ini tidak perlu membayar banyak (bersih) - mereka hanya perlu mengirim laporan kepada investor yang menunjukkan berapa banyak investor tersebut telah dapat dengan menyimpan dalam apa yang kelihatannya tempat yang baik untuk mendapatkan keuntungan yang tinggi.
Masaalahnya adalah pada satu saat salah satu dari tiga hal akan terjadi: (a) Sponsor akan hilang, mengambil semua uang investasi (tolak yang telah dibayar) bersama mereka; (b) skema akan gagal akibat terlalu besar, saat investasi menjadi perlahan dan sponsor mulai menghadapai masaalah membayar keuntungan yang dijanjikan (dan saat mereka menghadapai masaalah, berita tersebar, dan lebih banyak orang meminta uang mereka); atau (c) skema ini rentan, karena saat otoritas mulai memeriksa catatan akuntansi yang diklaim enterprise, mereka menemukan bahwa kebanyakan " aset "yang seharusnya ada, sebenarnya tidak.

Apa itu skim Ponzi dan apa yang bukan

  • Skim piramid adalah bentuk penipuan yang serupa dalam sesetengah cara dengan skim Ponzi, bergantung kepada menidakkan kebenaran kewangan, termasuk harapan untuk pulangan yang amat tinggi. Bagaimanapun, beberapa ciri membezakan skim piramid berbanding skim Ponzi:
  • Dalam skim Ponzi, penipu bertindak sebagai “paksi” bagi mangsa, berhubung dengan kesemua mereka secara langsung. Dalam skim piramid, mereka yang mendapatkan ahli baru mendapat keuntungan langsung (malah sebenarnya, kegagalan mendapatkan ahli baru biasanya bererti tiada pulangan pelaburan).
  • Skim Ponzi bergantuing kepada pendekatan pelaburan pelik, orang dalam, dll., dan sering kali memikat pelabur yang kaya; skim piramid pula dengan jelas mendakwa bahawa wang baru merupakan sumber pembayaran kepada pelaburan awal.
  • Skim piramid hampir pasti gagal lebih awal, kerana permintaan bagi peningkatan ahli berganda untuk mengekalkannya (skim Ponzi mampu bertahan hanya dengan memujuk kebanyakan pelabur untuk "melabur semula" wang mereka, dengan hanya sedikit jumlah pelabur baru).

Apa itu skema ponzi dan apa yang bukan

  • Skema piramida adalah bentuk penipuan yang serupa dalam beberapa cara dengan skema ponzi, tergantung pada menidakkan kebenaran keuangan, termasuk harapan untuk keuntungan yang sangat tinggi. Namun, beberapa fitur membedakan skema piramida dibandingkan skema ponzi:
  • Dalam skema ponzi, penipu bertindak sebagai "sumbu" untuk korban, berhubung dengan semua mereka secara langsung. Dalam skema piramida, mereka yang mendapatkan anggota baru mendapat keuntungan langsung (malah sebenarnya, kegagalan mendapatkan anggota baru biasanya berarti tidak keuntungan investasi).
  • Skema ponzi bergantuing kepada pendekatan investasi pelik, orang dalam, dll., Dan sering kali memikat investor yang kaya; skema piramida pula dengan jelas mengklaim bahwa uang baru merupakan sumber pembayaran kepada investasi awal.
  • Skema piramida hampir pasti gagal lebih awal, karena permintaan untuk peningkatan anggota berganda untuk tetap (skema ponzi mampu bertahan hanya dengan membujuk kebanyakan investor untuk "berinvestasi kembali" uang mereka, dengan hanya sedikit jumlah investor baru).
  • Worldcom dan penipuan kewangan lain. Worldcom "tidak membayar pulangan tinggi (iaitu, dividen tinggi). Worldcom adalah syarikat yang didagangkan secara umum yang menggunakan jangkaan dari letusan internet/dotcom dan pelbagai penipuan skim perakaunan bagi meningkatkan keuntungan yang dilapurkan kepada umum untuk mengekalkan harga stoknya tinggi. Pelabur adalah bebas untuk menjual pada bila-bila masa; dan apabila mereka melakukannya, syarikat bukanlah yang membayar pelabur -- ia adalah pembeli stok yang membayarnya, dan mengambil alih risiko dari tempoh itu.
  • Buih. Buih ekonomi bergantung kepada tidak menghiraukan kebenaran dan jangkaan keuntungan tinggi, tetapi ia tidak sama dengan skim Ponzi. Buih ekonomi membabitkan peningkatan berterusan (dan tidak dapat dikekalkan) harga dipasaran terbuka (tidak kira ia stok, harga rumah, atau harga bawang tulip, atau sebarang benda). Selagi terdapat pembeli yang sanggup membayar harga yang semakin meningkat, penjual mampu mendapat untung. Dan tidak perlu ada penipu dibelakang buih ekonomi. (Malah, buih ekonomi mampu terbentuk tanpa sebarang penipuan - sebagai contoh, harga rumah dipasaran tempatan yang meningkat secara mendadak tetapi akhirnya merundum kerana pembinaan berlebihan.)
  • Merompak Peter untuk membayar Paul. Apabila hutang cukup tempoh dan ketiadaan tunai untuk membayarnya, samaada kerana nasib malang atau kecurian sengaja, sipemiutang seringkali membuat pembayaran mereka dengan meminjam atau mencuri dari wang lain yang mereka. Dengan itu, ia bukanlah skim Ponzi. Dari fakta asas yang ditetapkan, ia bukanlah Ponzi, kerana tidak terdapat tanda bahawa peminjam dijamin pulangan tinggi melalui dakwaan pelaburan kewangan luar biasa. Ataupun (berdasarkan fakta asas ini) terdapat tanda-tanda bahawa sipemiutang (banker) meminjam secara meningkat jumlah dipinjam ("pelaburan") bagi membayar kepada pelabur awal (sebagaimana, bagi Ponzi bukanlah yang pertama melakukannya.)
  • WorldCom dan penipuan keuangan lain. WorldCom "tidak membayar keuntungan tinggi (yaitu, dividen tinggi). WorldCom adalah perusahaan yang diperdagangkan secara umum yang menggunakan perkiraan dari letusan internet / dotcom dan berbagai penipuan skema akuntansi untuk meningkatkan keuntungan yang dilapurkan kepada umum untuk mempertahankan harga stoknya tinggi. Investor bebas untuk menjual pada setiap saat; dan ketika mereka melakukannya, perusahaan bukanlah yang membayar investor - ia adalah pembeli stok yang membayarnya, dan mengambil alih risiko dari periode itu.
  • Buih . Buih ekonomi tergantung pada tidak menghiraukan kebenaran dan harapan mendapatkan keuntungan tinggi, tetapi ia tidak sama dengan skema ponzi. Buih ekonomi melibatkan peningkatan berkelanjutan (dan tidak dapat dipertahankan) harga dipasaran terbuka (tidak kira ia stok, harga rumah, atau harga bawang tulip, atau apapun benda). Selagi ada pembeli yang sanggup membayar harga yang meningkat, penjual mampu mendapat untung. Dan tidak perlu ada penipu dibelakang buih ekonomi. (Bahkan, buih ekonomi mampu terbentuk tanpa penipuan - sebagai contoh, harga rumah dipasaran lokal yang meningkat secara mendadak tetapi akhirnya merosot karena pembangunan berlebihan.)
  • Merampok Peter untuk membayar Paul. Bila utang cukup waktu dan ketiadaan tunai untuk membayarnya, apakah karena nasib malang atau pencurian sengaja, sipemiutang seringkali membuat pembayaran mereka dengan meminjam atau mencuri dari uang lain yang mereka. Dengan itu, ia bukanlah skim ponzi. Dari fakta dasar yang ditetapkan, ia bukanlah ponzi, karena tidak ada tanda bahwa peminjam dijamin keuntungan tinggi melalui klaim investasi keuangan luar biasa. Atau (berdasarkan fakta dasar ini) ada tanda-tanda bahwa sipemiutang (banker) meminjam secara meningkat jumlah pinjaman ("investasi") untuk membayar kepada investor awal (sebagaimana, untuk ponzi bukanlah yang pertama melakukannya.)

Skim-skim Ponzi yang terkenal

Skim Dolar tertinggi

Skim eponim dilaksanakan oleh Charles Ponzi, yang dari seseorang yang tidak dikenali menjadi jutawan Boston terkenal dalam tempoh enam bulan menggunakan skim sebegini pada 1920. Keuntungan sepatutnya datang dari pertukaran kupon jawapan pos antara bangsa. Dia menjanjikan 50% faedah (pulangan) keatas pelaburan dalam tempoh 45 hari atau “gandakan wang anda” dalam tempoh 90 hari. Sekitar 40,000 orang melabur sekitar $15 juta kesemuanya (sekitar $150 juta dalam nilaian dolar 2006); akhirnya, hanya satu pertiga wang tersebut dipulangkan kepada mereka.

Skema-skema ponzi yang terkenal

Skema Dollar tertinggi

Skema eponim dilaksanakan oleh Charles ponzi , yang dari seseorang yang tidak dikenal menjadi jutawan Boston terkenal dalam waktu enam bulan menggunakan skema seperti ini pada 1920 . Keuntungan seharusnya datang dari perubahan kupon jawaban pos antara bangsa. Dia menjanjikan 50% keuntungan (keuntungan) atas investasi dalam waktu 45 hari atau "gandakan uang Anda" dalam periode 90 hari. Sekitar 40.000 orang berinvestasi sekitar $ 15 juta semuanya (sekitar $ 150 juta dalam penilaian dolar 2006 ); akhirnya, hanya sepertiga uang tersebut dikembalikan kepada mereka.
Selain skim Ponzi skim lain dalam sejarah termasuk:
  • Sebelum Ponzi, pada tahun 1899 William "520 Peratus" Miller membuka perniagaannya sebagai "Sindiket Franklin" di Brooklyn, New York. Miller menjanjikan faedah 10% seminggu dan menggunakan sebahagian tema utama skim Ponzi seperti pelanggan melabur semula faedah yang mereka terima. Dia menipu pelabur sebanyak $1 juta dan dihukum penjara selama 10 tahun. Apabila dia diampunkan dia membuka kedai runcit di Long Island. Semasa penyiasatan Ponzi, Miller diwawancara oleh Boston Post untuk membandingkan skimnya dengan Ponzi's — pegawancara mendapati ia hampir serupa, tetapi Ponzi menjadi lebih mashyur kerana mendapat tujuk kali ganda wang. [1]
  • Antara 1970 dan 1984 in Portugis, seorang wanita yang dikenali sebagai Dona Branca mengekalkan skim yang membayar faedah 10% sebulan. Pada tahun 1988 di dipenjarakan selama 10 tahun dalam penjara. Dia sentiasa mendakwa bahawa di cuma membantu orang-orang miskin, tetapi semasa perbicaraan ia terbukti dia menerima bayaran sebanyak 85 juta Euro. [2][3]
Selain skema ponzi skema lain dalam sejarah termasuk:
  • Sebelum ponzi, pada tahun 1899 William "520 Persen" Miller membuka bisnisnya sebagai "Sindikasi Franklin" di Brooklyn , New York . Miller menjanjikan keuntungan 10% seminggu dan menggunakan sebagian tema utama skema ponzi seperti klien berinvestasi kembali manfaat yang mereka terima. Dia menipu investor sebanyak $ 1 juta dan dihukum penjara selama 10 tahun. Bila dia diampuni dia membuka toko di Long Island. Saat investigasi ponzi, Miller diwawancarai Boston Post untuk membandingkan skimnya dengan ponzi s - pegawancara menemukan ia mirip, tetapi ponzi menjadi lebih Kinerja karena mendapat tujuk kali uang. [1]
  • Antara 1970 dan 1984 di Portugis , seorang wanita yang dikenal sebagai Dona Branca mempertahankan skema yang membayar manfaat 10% sebulan. Pada tahun 1988 di dipenjarakan selama 10 tahun dalam penjara. Dia selalu mengklaim bahwa di cuma membantu orang-orang miskin, tetapi saat pembicaraan ia terbukti dia menerima pembayaran sebesar 85 juta Euro . [2] [3]
  • MMM adalah syarikat Rusia yang muncul pada 1990-an. Ia membabitkan dua juta orang dan mendapat sebanyak sehingga AS$1.5 juta.
  • Pada musim gugur 1994, Kelab European Kings gagal, menyebabkan kerugian sekitar AS$1.1 bilion. Penipuan ini diketuai oleh Damara Bertges dan Hans Günther Spachtholz. Dalam kanton Swiss Uri dan Glarus hampir setiap 1 dari sepuluh dewasa melabur dalam EKC. Penipuan ini membabitkan membeli "surat" bernilai pada 1,400 francs yang membolehkan pembeli menerima bayaran 12 bulan sebanyak 200 francs. Organisasi ini berpangkalan di Gelnhausen, Jerman.[4]
  • MMM adalah perusahaan Rusia yang muncul pada 1990-an . Ia melibatkan dua juta orang dan mendapat sebanyak hingga AS $ 1,5 juta.
  • Pada musim gugur 1994 , Klub Eropa Kings gagal, menyebabkan kerugian sekitar AS $ 1.1 miliar. Penipuan ini dipimpin oleh Damara Bertges dan Hans gunther Spachtholz. Dalam kanton Swiss Uri dan Glarus hampir setiap 1 dari sepuluh orang dewasa berinvestasi dalam EKC. Penipuan ini melibatkan membeli "surat" senilai pada 1.400 francs yang memungkinkan pembeli menerima pembayaran 12 bulan sebanyak 200 francs. Organisasi ini berbasis di Gelnhausen , Jerman . [4]
  • Pada Mei 1995, pendakwa raya Pennsylvania bertindak membekukan aset Yayasan Kedermawanan Era Baru dan menahan pengerusinya, John G. Bennett, Jr. Organisasi ini telah mengaut melebihi $500 juta dari 1,100 penyumbang. Ahlinya termasuk Palang Merah, percaya mereka terbabit dengan program matching-gifts melalui New Era tetapi, sebenarnya ia adalah skim Ponzi. Kerugian dianggarkan sekitar $135 juta.
  • Pada awal 1996, SEC mengfailkan saman umum (civil action) terhadap Bennett Funding Group, pegawai ketua kewangannya (chief financial officer), Patrick R. Bennett, dan syarikat lain yang dikawal Bennett, berkait dengan skim Ponzi yang besar. Kompeni itu secara menipu mengaut beratus juta dollar, dengan mengaku membeli jaminan sewa peralatan dan promissory notes.[1]
  • Pada Mei 1995 , jaksa Pennsylvania bertindak membekukan aset Yayasan kedermawanan Era Baru dan menahan pengerusinya, John G. Bennett, Jr. Organisasi ini telah meraup lebih dari $ 500 juta dari 1.100 penyumbang. Ahlinya termasuk Palang Merah, percaya mereka terlibat dengan program matching-gifts melalui New Era tetapi, sebenarnya ia adalah skema ponzi. Kerugian diperkirakan sekitar $ 135 juta.
  • Pada awal 1996 , SEC mengfailkan saman umum (civil action) terhadap Bennett Pembiayaan Group, pejabat kepala keuangannya (chief financial officer), Patrick R. Bennett, dan perusahaan lain yang dikontrol Bennett, terkait dengan skema ponzi yang besar. Kompeni itu secara menipu meraup ratusan juta dollar, dengan mengaku membeli jaminan sewa peralatan dan promissory notes. [1]
  • Pada 1997 kerajaan Albania secara rasmi mengesahkan beberapa siri dana pelaburan piramid. Apabila kegagalan tidak dapat dielakkan lagi, penduduk Albania, yang kerugian hampir $1.2 juta, menunjuk perasaan di jalanan dalam pemberontakan yang menggulingkan kerajaan.
  • Pada 1997 pemerintah Albania secara resmi mengkonfirmasi serangkaian dana investasi piramida. Bila kegagalan tidak terelakkan lagi, penduduk Albania, yang kehilangan hampir $ 1.2 juta, berdemo di jalanan dalam pemberontakan yang menggulingkan pemerintah.
  • Pada tahun 2000 , skema ponzi yang dikelola oleh Reed Slatkin , pendeta Gereja Saintologi , terbongkar ketika para pengawal program Komisi Sekuritas dan Pertukaran Amerika Serikat menyadari bahwa Slatkin bukan seorang penasihat investasi yang berlisensi. Slatkin telah mengutip sekitar AS $ 600 juta dari lebih 500 orang investor yang kaya, dengan kebanyakan mereka adalah tokoh-tokoh Hollywood .
  • Pada bulan Disember 2005, Larry Toshio Osaki yang mengendalikan sebuah skim Ponzi raksasa di Los Angeles, California dan terus menawarkan pelaburan-pelaburan palsu dalam "pemfaktoran" akaun belum terima, walaupun diperintah oleh seorang hakim persekutuan supaya menghentikan kegiatannya, dipenjarakan di penjara persekutuan selama 20 tahun. Selain daripada hukuman pemenjaraan, Hakim Stephen V. Wilson juga memerintah Osaki supaya membayar AS$145 juta kepada mangsa-mangsanya sebagai restitusi.
  • Pada bulan Desember 2005 , Larry Toshio Osaki yang menangani sebuah skema ponzi raksasa di Los Angeles, California dan terus menawarkan investasi-investasi palsu dalam "pemfaktoran" rekening belum terima, meskipun dipimpin oleh seorang hakim federal untuk menghentikan kegiatannya, dipenjarakan di penjara federal selama 20 tahun. Selain hukuman pemenjaraan, Hakim Stephen V. Wilson juga memerintah Osaki agar membayar AS $ 145 juta kepada korban-korbannya sebagai restitusi .
  • Pada bulan Oktober 2006 , dua anggota masyarakat yang terkenal di Malaysia , bersama-sama orang lain, ditahan oleh otoritas karena menangani SwissCash atau Dana Bersama Swiss ( 1948 ) yang dikatakan bersifat komplotan. SwissCash menawarkan keuntungan hingga 300% dalam periode investasi selama 15 bulan. Investasi HYIP tersebut ditampilkan kepada warga negara Malaysia , Singapura , dan Indonesia , dengan penyelenggara skema ini mengklaim bahwa dana-dana investor disalurkan ke kegiatan-kegiatan bisnis yang mencakup cari gali minyak , serta pengiriman dan pertanian di Karibia , antara lain. Serikat ini mengklaim bahwa mereka berbasis di New York dan Diperbadankan di Persemakmuran Dominika . [5] [6] [7]

 Rujukan

  1. Zuckoff, Mitchell. Ponzi's Scheme: The True Story of a Financial Legend. Random House: New York, 2005. ISBN 1-4000-6039-7
  2. Akhbar The Star, Malaysia, 4 Oktober 2006.
  3. Akhbar Today, Singapura, 24 Januari 2007.
  4. Bank Negara, Malaysia, 5 September 2006.

 Rujukan

  1. Zuckoff, Mitchell. Ponzi's Scheme: The True Story of a Financial Legend. Random House: New York, 2005. ISBN 1-4000-6039-7
  2. Akhbar The Star, Malaysia, 4 Oktober 2006.
  3. Akhbar Today, Singapura, 24 Januari 2007.
  4. Bank Negara, Malaysia, 5 September 2006.



Tidak ada komentar:

Posting Komentar